(THE ORIGINAL GREEK TEXT FOLLOWS)

By George N. Papathanassopoulos

The impact of the Ukrainian on the Orthodox Church is tragic. The Ecumenical Patriarchate of Constantinople and the Patriarchate of Moscow have been involved in the US-Russian geopolitical confrontation in Ukraine, and this has affected the unity of the Orthodox Church. January 6, Epiphany Day, marked the third anniversary of Patriarch Bartholomew’s award to the pro-American schismatics of Ukraine with autocephaly and emancipation from the Moscow Patriarchate, provoking his justified reaction.

The Moscow Patriarchate then accused the Ecumenical Patriarchate of acting in favor of US geopolitics in Ukraine by violating the Sacred Rules and the unanimous proposal of the Orthodox Committees on how to grant Autocephaly and severing communion with it. In the past three years, the controversy intensified, when Fanari persuaded the schismatic Metropolitan of Ukraine Epiphanios to recognize the Greek Prelates of Alexandria Theodoros, Chrysostomos of Cyprus, and Ieronymos of Greece … In fact the Patriarch of Alexandria and the Archbishop of Cyprus broke their promise that they will not get involved in the Ukrainian ecclesiastical issue …

The Moscow Patriarchate extended the cessation of communion to the three Greek Primates and to those Archbishops who followed them in the recognition of the Ukrainian schismatics. Considering, moreover, that with the cessation of communion with the Primates of the four Churches, his commitments regarding the ecclesiastical limits of jurisdiction were revoked a few days ago, he carried out “military” (threatening) action against the Patriarchate of Alexandria. They announced the creation of an Exarchate in Africa. Exarchates in Greece, Cyprus, and Turkey may follow. A Russian church is already being built in Cyprus and there are Russian priests in Ankara and Istanbul, who serve the Russian Orthodox there…

Today the disintegration of the Orthodox Church is a fact since the schismatics of Ukraine recognize four Greek Churches (Constantinople, Alexandria, Cyprus, and Greece) and do not recognize ten (Antioch, Jerusalem, Moscow, Serbia, Romania, Romania, Bulgaria and Czech Republic – Slovakia).

The tragic developments confirmed the concerns of the Archbishop of Albania Anastasios three years ago, who in his letter to Mr. Bartholomew, of January 14, 2019, pointed out that “instead of peace and unity of the Orthodox of Ukraine, the danger threatens the unity of Orthodoxy around the world “. His Beatitude the Archbishop of Albania pointed out: “history of ecclesiastical schisms and the endurance of religious fanaticism, can only be taken as unfounded assessments … ». A diplomat who knew Ukrainian very well was also verified, who at the end of 2018 had written to me that “unfortunately the ancient Ecumenical Patriarchate was involved in the Ukrainian, which goes beyond that”.

==========================================

Τραγικές οι επιπτώσεις του Ουκρανικού στην Ορθοδοξία

Του Γιώργου Ν. Παπαθανασόπουλου

Τραγικές είναι οι επιπτώσεις του Ουκρανικού στην Ορθόδοξη Εκκλησία. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης και το Πατριαρχείο της Μόσχας έχουν εμπλακεί στην γεωπολιτική αντιπαράθεση ΗΠΑ και Ρωσίας στην Ουκρανία και αυτό έχει επιπτώσεις στην ενότητα της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Στις 6 Ιανουαρίου, ημέρα των Θεοφανείων, συμπληρώθηκαν τρία χρόνια από την εκ μέρους του Πατριάρχου κ. Βαρθολομαίου απονομή στους αμερικανόφιλους  σχισματικούς της Ουκρανίας  Αυτοκεφαλίας και χειραφέτησης από το Πατριαρχείο της Μόσχας, προκαλώντας την αιτιολογημένη αντίδρασή του και της  υπ’ αυτό κανονικής Αυτόνομης Ουκρανικής Εκκλησίας.

Το Πατριαρχείο της Μόσχας  κατηγόρησε τότε το Οικουμενικό  Πατριαρχείο ότι με την ενέργειά του ευνόησε  την γεωπολιτική των ΗΠΑ στην Ουκρανία παραβαίνοντας τους Ιερούς Κανόνες και την ομόφωνη πρόταση των διορθοδόξων Επιτροπών για τον τρόπο απονομής της Αυτοκεφαλίας και  διέκοψε την κοινωνία μαζί του. Στα τρία χρόνια που πέρασαν η αντιπαράθεση εντάθηκε, όταν το Φανάρι έπεισε να αναγνωρίσουν τον σχισματικό Μητροπολίτη Ουκρανίας Επιφάνιο οι Έλληνες Προκαθήμενοι Αλεξανδρείας Θεόδωρος, Κύπρου Χρυσόστομος και Ελλάδος Ιερώνυμος… Μάλιστα ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας και ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου αθετώντας διαβεβαιώσεις τους ότι δεν θα εμπλακούν στο ουκρανικό εκκλησιαστικό ζήτημα…

Το Πατριαρχείο της Μόσχας επεξέτεινε την διακοπή κοινωνίας  στους τρεις Έλληνες Προκαθημένους και σε όσους Αρχιερείς τους ακολούθησαν  στην αναγνώριση των Ουκρανών σχισματικών. Θεωρώντας εξάλλου ότι με την διακοπή της κοινωνίας με τους Προκαθημένους των τεσσάρων Εκκλησιών αίρονται οι δεσμεύσεις του ως προς τα εκκλησιαστικά όρια δικαιοδοσιών προ ημερών προέβη σε μια πολεμική ενέργεια σε βάρος του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας. Ανακοίνωσε τη δημιουργία Εξαρχίας στην Αφρική. Δεν αποκλείεται να ακολουθήσουν Εξαρχίες εις Ελλάδα, Κύπρο και Τουρκία. Ήδη ανεγείρεται ρωσικός ναός στην Κύπρο και υπάρχουν ρώσοι ιερείς στην Άγκυρα και στην Κωνσταντινούπολη, που εξυπηρετούν τους εκεί ρώσους Ορθοδόξους…

Σήμερα η διάσπαση της Ορθοδόξου Εκκλησίας είναι γεγονός, αφού  τους σχισματικούς της Ουκρανίας αναγνωρίζουν τέσσερις Ελληνικές Εκκλησίες (Κωνσταντινούπολης, Αλεξάνδρειας, Κύπρου και Ελλάδος) και δεν τους αναγνωρίζουν δέκα (Αντιόχειας, Ιεροσολύμων, Μόσχας, Σερβίας, Ρουμανίας, Βουλγαρίας, Γεωργίας, Πολωνίας, Αλβανίας και Τσεχίας – Σλοβακίας).

Οι τραγικές εξελίξεις επαλήθευσαν τις πριν από τρία χρόνια ανησυχίες του Αρχιεπισκόπου Αλβανίας κ. Αναστασίου, ο οποίος  στην προς τον κ. Βαρθολομαίο επιστολή του, της 14ης  Ιανουαρίου 2019, επισήμανε  ότι «αντί ειρηνεύσεως και ενότητος των Ορθοδόξων της Ουκρανίας, επαπειλείται ο κίνδυνος διασπάσεως της ενότητος της ανά τον κόσμον Ορθοδοξίας». Και επισήμανε ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αλβανίας: «Αι (Σημ. γρ. εκ μέρους του Φαναρίου) προβλέψεις ότι η παρούσα διασάλευσις και ο εμφανής διχασμός θα διαρκέσουν επ’ ολίγον και ότι όλαι αι Αυτοκέφαλοι Εκκλησίαι τελικώς θα αποδεχθούν τα γενόμενα, δια τους γνωρίζοντας στοιχειωδώς την ιστορίαν των εκκλησιαστικών σχισμάτων και την αντοχήν του θρησκευτικού φανατισμού, μόνον ως αβάσιμοι εκτιμήσεις δύνανται να εκληφθούν…». Επαληθεύθηκε επίσης  διπλωμάτης γνωρίζων άριστα το Ουκρανικό, που στο τέλος του 2018 μου είχε γράψει ότι «δυστυχώς το παλαίφατο Οικουμενικό Πατριαρχείο ενεπλάκη στο Ουκρανικό, που το ξεπερνάει».-

 

4 COMMENTS

    • The majority of the people are against them. But when you have Ambassador Jeffry Pyatt visit the Archbishop of Greece along with Sam Brownback (the well-known cog of the “war party”) you can imagine the pressure being put on the Church hierarchy. So far they refuse to go along though and for the most part, they avoid contact with Epiphany…

      • How does the GOC synod accept the OCU if the hierarchy is refusing to go along?

        Maybe they don’t care much one way or the other?

        In Cyprus we do have a case where it’s clearer that the hierarchy rejects the OCU and where the primate in Cyprus accepts the OCU.

  1. Constantinople expects Churches to serve with schismatics in Holy Week Chrism service / https://orthochristian.com/144024.html

    It sounds like the CP is trying to deliberately force on other Churches the dilemma of whether to participate in making chrism with the OCU, if previously the CP didn’t use the OCU to make chrism, or should I say schism? They probably calculated ahead of time how many Local Churches would still accept the Chrism.

    How does the status of the CP’s new OCU Chrism affect the CP and recipients of this chrism from the perspective of those of us (technically most EOs worldwide) who consider the OCU schismatic but who haven’t broken communion with the CP? Normally this issue would not come up if we were not talking about the CP’s chrism, because AFAIK, other churches don’t use each other to make chrism and distribute it to each other. Serbia didn’t use ROCOR to help make Serbia’s chrism in the 1950’s, for instance, I would guess. Or is that not correct?

    So if an Antiochian in the US gets chrismated into the AOC with the CP’s OCU consecrated chrism, what is the effect?

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here