EDITOR’S NOTE (Nick Stamatakis):  In this very interesting article of November 2021, Vaso Morali, an experienced journalist and lawyer in Greece, examines the “strange” transformations of the Dissertation Title by Makarios Griniezakis, now Archbishop of Australia, which was submitted to the Medical School of the University of Crete under the title “Cloning under the Prism of Orthodox Bioethics”.  This title changes several times in two decades in various resumes of AB Makarios, at the same time as he pretends to be a “medical” professional!!…

Well, my friends, I have two notes to make: 1) This is one more example of “faking” educational and other experience, a practice, along with plagiarism,  quite widespread among the hierarchs of the Ecumenical Patriarchate and even more among Greeks the last 20 years. From the moment the Greek government decided to pay a bonus for graduate degrees, half the adult population of Greece suddenly were M.A./M.S. or Ph.D holders!… 2) Since Makarios’s supposedly studied “Bioethics”, it is obvious that he was very JEALOUS of Metropolitan Mesogaias Nikolaos who is truly a top expert in bioethics.  The difference is Met. Nikolaos did not “beautify” any of his studies, his degrees or his many years of experience in Boston’s Children’s Hospital…

Makarios was likely seething with jealousy as Nikolaos’s fame was spreading over the last two decades in Greece and beyond, and he decided to start fibbing…

BELOW THIS EXCELLENT JOURNALISTIC WORK – FOLLOWED BY AN ENGLISH TRANSLATION

=========================

SOURCE: KOSMODROMIO.GR

Πρόκειται για την επανειλημμένη αλλοίωση του τίτλου της διδακτορικής διατριβής του κ. Μακαρίου, που αλλιώς είναι κατοχυρωμένη στις δέλτους του Πανεπιστημίου Κρήτης (από την Ιατρική Σχολή του οποίου και εγκρίθηκε –φωτογραφία) καθώς και

στο Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης), κι αλλιώς εμφανίζεται μεθοδικά και σε διαφορετικές εκδοχές ήδη νωρίτερα από τον Απρίλιο του 2015 (πριν από την πρώτη ανάρρηση του τότε Αρχιμανδρίτη -και νυν Αρχιεπισκόπου Αυστραλίας- σε επισκοπικό θρόνο, δηλαδή).

Συγκεκριμένα, θέτουμε τον δάκτυλον επί τον τύπον των ήλων για ένα θέμα που είχε αρχικώς θιγεί (χωρίς άλλη συνέχεια) από την ομογενειακή ιστοσελίδα των ΗΠΑ «Καλάμι» (www.kalami.us) τον περασμένο Δεκέμβριο (2020), αλλά η δημοσίευση εκείνη προφανέστατα δεν είχε τον παραμικρό αντίκτυπο στη συμπεριφορά του Αρχιεπισκόπου Αυστραλίας.

Κατά τους περασμένους μήνες ήλθαμε σε μακρά επικοινωνία με το Πανεπιστήμιο Κρήτης (Πρυτανεία και Ιατρική Σχολή) προκειμένου να διαλευκάνουμε τι συμβαίνει με το ζήτημα της αλλοίωσης του τίτλου της διατριβής ενός διδάκτορά τους, αλλά και με τους δημόσιους ισχυρισμούς του (στα επίσημα βιογραφικά του κ. Μακαρίου που είναι αναρτημένα σε Οργανισμούς στους οποίους ο ίδιος προϊσταται και ελέγχει –και όχι μόνον) ότι έχει διατελέσει Επισκέπτης Καθηγητής στην Ιατρική Σχολή του εν λόγω Πανεπιστημίου.

Ύστερα από αξιοσημείωτη καθυστέρηση πολλών εβδομάδων και μετά από επιμονή μας, το Πανεπιστήμιο Κρήτης (που είναι πασίγνωστο για τις στενές σχέσεις του με την Εκκλησία της Κρήτης και το Οικουμενικό Πατριαρχείο) «αναγκάστηκε» να μας ενημερώσει διά του Πρυτάνεώς του κ. Γεωργίου Κοντάκη εν μέρει μόνο επί των καιρίων ερωτημάτων που είχαμε θέσει.  Θα αναφερθούμε εκτενέστερα παρακάτω σ’ αυτό, αφού σταθούμε πρώτα στο ιστορικό της υπόθεσης:

Ο κ. Μακάριος Γρινιεζάκης, όντας ακόμα κληρικός (αρχιμανδρίτης) της Αρχιεπισκοπής Κρήτης, και -όπως αναγράφεται στα επίσημα βιογραφικά του- ύστερα από έναν κύκλο σπουδών του στη Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και την πραγματοποίηση μεταπτυχιακών σπουδών από το 1999-2000 έως το 2002 στα αμερικανικά Πανεπιστήμια Βοστώνης/Ινστιτούτο Θεολογίας (Μάστερ στην Ιερή Θεολογία/ Master of Sacred Theology) και Χάρβαρντ (Μάστερ στην Ιστορία των Επιστημών/Master of Arts) και (εξ αποστάσεως) στο Πανεπιστήμιο Monash της Μελβούρνης (Μάστερ στη Βιοηθική/Master of Bioethics), υπέβαλε προς έγκριση στην Ιατρική Σχολή Κρήτης τη διδακτορική του διατριβή υπό τον τίτλο: «Η κλωνοποίηση υπό το πρίσμα της Ορθοδόξου Βιοηθικής». Υπεύθυνος (επιβλέπων του υποψηφίου διδάκτορα) ήταν ο Αναπλ. Καθηγητής Εμμ. Μιχαλοδημητράκης, σε μία επταμελή Επιτροπή Καθηγητών των Πανεπιστημίων Κρήτης και Θεσσαλονίκης (Αριστοτέλειο). Σύμφωνα και πάλι με τα επίσημα βιογραφικά του Αρχιεπισκόπου Αυστραλίας, η διδακτορική του διατριβή «εγκρίθηκε με άριστα» και τυπώθηκε στο Ηράκλειο Κρήτης το 2003 υπό τον προαναφερθέντα τίτλο.

Η διδακτορική διατριβή με τους πολλούς τίτλους

Τα «περίεργα» σχετικά με τη διατριβή του διδάκτορα του Πανεπιστημίου Κρήτης, όμως, αρχίζουν πριν από το 2015, όταν στην ιστοσελίδα της Ανώτατης Πατριαρχικής Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Κρήτης εφιλοξενείτο το βιογραφικό του τότε Λέκτορα της Ακαδημίας «Αρχιμανδρίτη Μακαρίου Γρινιεζάκη» (μόνο στην Αγγλική γλώσσα!).

Σημειώνεται ότι από τον Απρίλιο του 2019 ο κ. Μακάριος έχει προαχθεί «από εξέλιξη» σε θέση Επίκουρου Καθηγητή στην εν λόγω Ακαδημία  (Φύλλο Εφημερίδας Κυβερνήσεως/Φ.Ε.Κ. 505/Τεύχος Τρίτο, 8/4/2019), αλλά τελεί έκτοτε σε «τριετή εκπαιδευτική άδεια» (μετά και την εκλογή του ως Αρχιεπισκόπου Αυστραλίας, στις 9/5/2019).

Σύμφωνα με το βιογραφικό του στην ιστοσελίδα της Ακαδημίας, όπως εφιλοξενείτο στις 28.12.2020 τουλάχιστον (φωτογραφία), ο τίτλος της διδακτορικής διατριβής του κ. Μακαρίου Γρινιεζάκη ήταν: “Cloning: Social, Ethical and Theological Components” (δηλαδή: «Κλωνοποίηση: Κοινωνικές, Ηθικές και Θεολογικές Συνιστώσες»). Σημαντικά διαφοροποιημένος από τον αυθεντικό τίτλο της διατριβής, δηλαδή.

Κατά την πρώτη εκλογή του νυν Αρχιεπισκόπου Αυστραλίας σε επισκοπικό θρόνο, ως Επισκόπου Χριστουπόλεως (Κωνσταντινούπολη, 27.4.2015), στο επίσημο βιογραφικό του, που συνόδευε τις σχετικές πανηγυρικές ανακοινώσεις του Οικουμενικού Πατριαρχείου και της Εκκλησίας Κρήτης («Βιογραφικό Σημείωμα Θεοφιλ. Εψηφισμένου Επισκόπου Χριστουπόλεως κ. Μακαρίου») αναγράφεται σχετικά με τη διδακτορική διατριβή του:

«Ἡ διδακτορική του διατριβή ἐγκρίθηκε μέ βαθμό «ἄριστα» ἀπό τήν Ἰατρική Σχολή τοῦ Πανεπιστημίου Κρήτης καί ἐκδόθηκε μέ τόν τίτλο «Κλωνοποίηση: Ἠθικοκοινωνικές καί Θεολογικές Συνιστῶσες». Ιστοσελίδα «Ρομφαία»/www.romfea.gr, 27.4.2015. (σ.σ. «Απόδοση» του αρχικού τίτλου της διατριβής ανάλογη με την «τροποποίηση» στο βιογραφικό του στην Ανώτατη Πατριαρχική Εκκλησιαστική Ακαδημία Ηρακλείου Κρήτης).

Οι επόμενες σημαντικές αλλοιώσεις του αρχικού τίτλου της διατριβής του κ. Μακαρίου Γρινιεζάκη παρατηρούνται με την εκλογή του ως διαδόχου του Μακαριστού Αρχιεπισκόπου Αυστραλίας Στυλιανού, στις 9 Μαϊου 2019.

Συγκεκριμένα, στην επίσημη μηνιαία εφημερίδα της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αυστραλίας «Το Βήμα της Εκκλησίας» (έκδοση Μαϊου 2019), (φωτογραφία), αναγράφεται στο πανηγυρικό κείμενο για τον νέο Αρχιεπίσκοπο Αυστραλίας:

«Τω 2002 υπέβαλε διδακτορικήν διατριβήν εις την Ιατρικήν Σχολήν του Πανεπιστημίου Κρήτης υπό τον τίτλον: «Κλωνοποίηση: Θεραπευτικαί και αναπαραγωγικαί προοπτικαί και ενδεχόμεναι συνέπειες αυτής» και ανηγορεύθη Διδάκτωρ της Ιατρικής με τον βαθμόν «Άριστα».

Από του έτους 2003 διδάσκει εις την Πατριαρχικήν Ακαδημίαν Ηρακλείου Κρήτης, διετέλεσε δε Επισκέπτης Καθηγητής διαφόρων Πανεπιστημίων, μεταξύ των οποίων η Θεολογική Σχολή του Τιμίου Σταυρού Βοστώνης και αι Ιατρικαί Σχολαί των Πανεπιστημίων Κρήτης, Θεσσαλίας και Αθηνών.»

Ανάλογες είναι οι αλλοιώσεις του τίτλου της διατριβής του Αρχιεπισκόπου Αυστραλίας και στις επίσημες ιστοσελίδες της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αυστραλίας, που φιλοξενούν τα βιογραφικά του προκαθημένου της –όπως αυτά εμφανίζονταν, στην Αγγλική και Ελληνική γλώσσα, στις 4 και 5 Ιουνίου φέτος (2021) – φωτογραφίες:

Στα Αγγλικά ο τίτλος της διατριβής του κ. Μακαρίου εμφανίζεται ως “Cloning: Social, Ethical and Theological Components”, ενώ στα Ελληνικά επανεμφανίζεται η εκδοχή: «Κλωνοποίηση: Θεραπευτικαί και αναπαραγωγικαί προοπτικαί και ενδεχόμεναι συνέπειες αυτής».

Καθώς όμως ο κ. Μακάριος Γρινιεζάκης, μετά την ενθρόνισή του ως Αρχιεπισκόπου  Αυστραλίας, κατέχει και τον τίτλο του Κοσμήτορος στη Θεολογική Σχολή του «Αποστόλου Ανδρέου» της Αρχιεπισκοπής Αυστραλίας (όπου σπουδάζουν ομογενείς μας για να γίνουν κληρικοί ή θεολόγοι), στην ιστοσελίδα της εν λόγω Σχολής φιλοξενείται το επίσημο βιογραφικό του που παρουσιάζει και πάλι τον τίτλο της διατριβής του στην «πάγια» αγγλική εκδοχή του (ως “Cloning: Social, Ethical and Theological Components”, παρ’ ότι η ακριβής μετάφραση του αυθεντικού τίτλου από τα Ελληνικά στα Αγγλικά είναι: “Cloning  through the prism of Orthodox Bioethics”).

«Επισκέπτης Καθηγητής» απλώς με διαλέξεις; 

Επιπλέον, εξετάζοντας τον ισχυρισμό του Αρχιεπισκόπου Αυστραλίας (όπως εμφανίζεται σε σειρά επισήμων βιογραφικών του -πριν ακόμα καταλάβει θέση Επίκουρου Καθηγητή στην Ανωτάτη Πατριαρχική Εκκλησιαστική Ακαδημία Ηρακλείου Κρήτης) ότι «έχει διατελέσει Επισκέπτης Καθηγητής διαφόρων Πανεπιστημίων, μεταξύ των οποίων η Θεολογική Σχολή του Τιμίου Σταυρού Βοστώνης και αι Ιατρικαί Σχολαί των Πανεπιστημίων Κρήτης, Θεσσαλίας και Αθηνών», απευθυνθήκαμε για επιβεβαίωση στο Πανεπιστήμιο Κρήτης.

Στο σαφές ερώτημά μας για το «αν και πότε ακριβώς (επ’ αμοιβή ή όχι;) διατέλεσε ο κ. Μακάριος Γρινιεζάκης Επισκέπτης Καθηγητής της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης», ο Πρύτανης του εν λόγω Πανεπιστημίου Καθηγητής κ. Γεώργιος Κοντάκης αρκέστηκε να μας απαντήσει επί λέξει, σε σχετική επιστολή του (με αρ. πρωτ. 9117/262, 21.5.2021):

«…σας γνωρίζουμε ότι ο αναφερόμενος στα ερωτήματά σας διδάκτορας του Πανεπιστημίου Κρήτης πραγματοποίησε περιορισμένο αριθμό διαλέξεων σε μάθημα της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης». Αποφεύγοντας να προσδιορίσει και τον χρόνο και το αν ήταν επ’ αμοιβή ή όχι οι αναφερόμενες «περιορισμένου αριθμού διαλέξεις» του κ. Μακαρίου Γρινιεζάκη στην Ιατρική Σχολή. Πράγμα που μας αφήνει να εννοήσουμε ότι ο Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας τουλάχιστον στο Πανεπιστήμιο Κρήτης δεν υπήρξε «Επισκέπτης Καθηγητής», όπως αναφέρουν τα επίσημα βιογραφικά του -που με απόλυτη γνώση κι έγκρισή του (υποθέτουμε) φιλοξενούνται στα επίσημα «όργανα επικοινωνίας»/ιστοσελίδες της Αρχιεπισκοπής Αυστραλίας και αλλού. Στα άλλα Πανεπιστήμια, που ο κ. Μακάριος υποστηρίζει επίσης ότι διατέλεσε Επισκέπτης Καθηγητής, δεν τολμήσαμε να ρωτήσουμε.

Από θεολόγος …γιατρός;

Δεν μπορούμε παρά να παρατηρήσουμε, με βάση την «εξέλιξη» των αλλοιώσεων και στρεβλώσεων του αρχικού τίτλου της διδακτορικής διατριβής του, ότι ο Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας επιχειρεί να δώσει ιατρική χροιά στο νεανικό του ακαδημαϊκό πόνημα (ολοκλήρωσε τη διατριβή του σε ηλικία περίπου 30 ετών). Από καθαρά θεολογικής απόχρωσης («Η Κλωνοποίηση υπό το πρίσμα της Ορθόδοξης Βιοηθικής») συν τω χρόνω ο τίτλος της μετατρέπεται σε σχεδόν καθαρά ιατρικής φύσης («Κλωνοποίηση: Θεραπευτικαί και αναπαραγωγικαί προοπτικαί και ενδεχόμεναι συνέπειες αυτής»)!

Επιπροσθέτως, ο κ. Μακάριος Γρινιεζάκης -αν και με αξιοσημείωτες θεολογικές σπουδές, αλλά χωρίς να έχει ποτέ φοιτήσει σε Ιατρική ή άλλη «συγγενή» Σχολή- φαίνεται πως ως Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας καλλιεργεί συστηματικά ένα προφίλ ως «Επιστήμων των Θετικών Επιστημών» και μάλιστα της Ιατρικής (!), με επισκέψεις του -και ανάλογη προβολή τους- σε επιστημονικά εργαστήρια στην Αυστραλία, αλλά και με ειδικές αποστροφές του λόγου του σε συνεντεύξεις του, που αφήνουν τον ακροατή/αναγνώστη με την εντύπωση ότι παρακολουθεί έναν άνθρωπο με σαφώς ιατρικό υπόβαθρο.

Χαρακτηριστικά είναι τα αποσπάσματα από συνέντευξη που έδωσε ο Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας στο Ελληνικό Πρόγραμμα  της κρατικής ραδιοφωνίας της Αυστραλίας SBS, τον Ιανουάριο του 2020 (δημοσιεύτηκε απομαγνητοφωνημένη στην ιστοσελίδα του Προγράμματος, στις 23.1.2020: SBS Language | Όχι στην κατάτμηση της Αρχιεπισκοπής Αυστραλίας ):

«…Και ο δεύτερος και βασικός σκοπός δεν είναι μόνο να ακούσω αλλά έχω και κάτι να τους πω, στα παιδιά… Εάν ένα παιδί πιστεύει στο Χριστό δεν θα πάει στα ναρκωτικά. Εγώ γνώρισα παιδιά, εξομολόγησα παιδιά, όπως γνωρίζετε ήμουν Καθηγητής στην ιατρική σχολή, ήμουνα μέσα στο πανεπιστήμιο…»

«…Καταρχάς να σας πω το εξής, εγώ ήρθα εδώ στην Αυστραλία όταν το θέμα (σ.σ. της κατάτμησης της Αρχιεπισκοπής Αυστραλίας σε Μητροπόλεις) ετέθη και τους είπα ‘’εγώ δεν μπορώ να πω εάν δεν πάω να δω, δεν μπορώ να κάνω μία γνωμάτευση – ας μου επιτραπεί ο όρος αλλά επειδή έχω και το ιατρικό υπόβαθρο θα χρησιμοποιήσω τον όρο – δεν μπορώ να κάνω γνωμάτευση στον ασθενή εξ αποστάσεως. Πρέπει να τον δω, να τον αγγίξω, να τον ψηλαφήσω, να δω την κλινική του εικόνα και θα σου πω΄΄…».

Τι κάνει έναν Αρχιεπίσκοπο, με απολύτως θεολογικό υπόβαθρο και μία ουσιαστικά επιδερμική και παροδική επαφή με ιατρικά θέματα (μέσω της -θεολογικής ιδίως φύσης- διδακτορικής διατριβής του), να εμφανίζει τον εαυτό του ως «επιστήμονα της Ιατρικής» είναι κάτι που εμείς τουλάχιστον δεν μπορούμε να εξηγήσουμε. Ποιος είναι ο λόγος που τον ωθεί να ισχυρίζεται ότι διαθέτει μία ιδιότητα που στην πραγματικότητα δεν κατέχει;

Μήπως όμως πρέπει να απασχολήσει ευρύτερα το ζήτημα αυτό;  Μια που ο ίδιος ο κ. Μακάριος Γρινιεζάκης (ένας επιφανής κληρικός και με την ιδιότητα του πανεπιστημιακού δασκάλου πλέον σε Ελλάδα και Αυστραλία) εμφανίζεται με τη συνεχιζόμενη αλλοίωση του τίτλου της διατριβής του και τους καθ’ υπερβολήν ισχυρισμούς του να παραπλανεί τους φοιτητές του, τους ομολόγους του στην Εκκλησία, την πανεπιστημιακή κοινότητα και τον απλό κόσμο, τους πιστούς της Εκκλησίας μας (ιδίως της Αυστραλίας), που ακούν ή διαβάζουν όσα λέει με στόμφο ιατρικού ειδήμονα και τον πιστεύουν…

Με δεδομένο ότι ένας ανώτατος Ιεράρχης λειτουργεί πάντα ως ηθικό πρότυπο (ιδίως για τους νέους) και συμβολίζει την ενσάρκωση του θείου Λόγου, ποιος καλόπιστος μπορεί να φανταστεί ότι ένας Αρχιεπίσκοπος ίσως να μην λέει (όλη) την αλήθεια για τον ίδιο τον εαυτό του –παρ’ όλο που στα προβεβλημένα κηρύγματα και στις ανακοινώσεις του δεν παραλείπει συνεχώς να παρακινεί τους πιστούς γι’ αυτήν!

=================================

Archbishop Makarios of Australia: A PhD thesis with many titles

…. and other “strange” transformations of a medical nature

By Vaso E. Moralis

Archbishop of Australia Mr. Makarios Griniezakis is often in the news – and not always for the “right” reasons – as Hierarch and head of the second most important Province of the Ecumenical Throne.

Today “K” publicizes an issue that causes reasonable questions and reflection on specific actions of the Hierarch in question and their expediency.

It is about the repeated alteration of the title of Mr. Makarios’ doctoral thesis, which is otherwise registered in the deltas of the University of Crete (by whose Medical School it was approved – photo) as well as in the National Archive of Doctoral Theses (National Documentation Center), and otherwise it appears methodically and in different versions already earlier than April 2015 (before the first lifting of the then Archimandrite – and now Archbishop of Australia – to an episcopal throne, that is).

In particular, we put our finger on the type of threads on a topic that was initially covered (without further follow-up) by the US expatriate website “Kalami” (www.kalami.us) last December (2020), but that publication apparently had not the slightest effect on the conduct of the Archbishop of Australia.

During the past months we have been in long contact with the University of Crete (Chancellorship and Medical School) in order to clarify what is happening with the question of the alteration of the title of one of their doctoral dissertations, but also with his public claims (in the official biographies of Mr. Makariou that are posted in Organizations in which he heads and controls – and not only) that he has been a Visiting Professor at the Medical School of the said University.

After a remarkable delay of several weeks and after our insistence, the University of Crete (which is well known for its close relations with the Church of Crete and the Ecumenical Patriarchate) was “forced” to inform us through the Rector of Mr. Georgios Kontakis in part only on the times of questions we had asked. We will refer to this in more detail below, after first looking at the history of the case:

Mr. Makarios Griniezakis, still being a cleric (archimandrite) of the Archdiocese of Crete, and – as stated in his official biographies – after a cycle of studies at the Theological School of the University of Athens and the completion of postgraduate studies from 1999-2000 to 2002 at the American Universities of Boston/Institute of Theology (Master in Sacred Theology/Master of Sacred Theology) and Harvard (Master in the History of Science/Master of Arts) and (by distance) at Monash University in Melbourne (Master in Bioethics/Master of Bioethics) , submitted for approval to the Medical School of Crete his doctoral thesis under the title: “Cloning in the light of Orthodox Bioethics”. The person in charge (supervisor of the PhD candidate) was Assoc. Professor Emm. Michalodimitrakis, in a seven-member Committee of Professors of the Universities of Crete and Thessaloniki (Aristotleio). Again according to the Australian Archbishop’s official biographies, his PhD thesis was “approved with distinction” and printed in Heraklion, Crete in 2003 under the aforementioned title.

The PhD thesis with many titles

The “oddities” regarding the doctoral thesis of the University of Crete, however, begin before 2015, when the website of the Supreme Patriarchal Ecclesiastical Academy of Crete hosted the biography of the then Lecturer of the Academy “Archimandrite Makarios Griniezakis” (in English only! ).

It is noted that since April 2019, Mr. Makarios has been promoted “by development” to the position of Assistant Professor at the Academy in question (Government Gazette/F.E.K. 505/Issue Three, 8/4/2019), but since then on a “three-year educational leave” (after his election as Archbishop of Australia, on 9/5/2019).

According to his biography on the website of the Academy, as hosted on 28.12.2020 at least (photo), the title of Mr. Makarios Griniezakis’ doctoral thesis was: “Cloning: Social, Ethical and Theological Components” , Moral and Theological Components”). Significantly differentiated from the original thesis title, that is.

During the first election of the current Archbishop of Australia to the episcopal throne, as Bishop of Christoupolis (Constantinople, 27.4.2015), in his official biography, which accompanied the relevant solemn announcements of the Ecumenical Patriarchate and the Church of Crete (“Biographical Note of Theophilus. Elect Bishop of Christoupolis Mr. Makariou”) is written on his doctoral thesis:

“His doctoral thesis was approved with a grade of “excellent” by the Medical School of the University of Crete and was published under the title “Cloning: Ethico-Social and Theological Components”. “Romfea” website/www.romfea.gr, 27.4.2015. (pp. “Attribution” of the original title of the thesis corresponding to the “modification” in his CV at the Supreme Patriarchal Ecclesiastical Academy of Heraklion, Crete).

The next significant changes to the original title of Mr. Makarios Griniezakis’ thesis are observed with his election as the successor of His Beatitude Archbishop Stylianos of Australia, on May 9, 2019.

Specifically, in the official monthly newspaper of the Holy Archdiocese of Australia “To Vima tis Ecclesia” (May 2019 edition), (photo), it is written in the solemn text for the new Archbishop of Australia:

“In 2002, he submitted a doctoral thesis to the Medical School of the University of Crete under the title: “Cloning: Therapeutic and reproductive perspectives and its possible consequences” and was awarded a Doctor of Medicine with the grade “Excellent”.

Since 2003, he has been teaching at the Patriarchal Academy of Heraklion, Crete, and has been a Visiting Professor at various Universities, including the Theological School of the Holy Cross in Boston and the Medical Schools of the Universities of Crete, Thessaly and Athens.”

Similar are the alterations of the title of the Archbishop of Australia’s thesis and on the official websites of the Holy Archdiocese of Australia, which host the biographies of its superior – as they appeared, in English and Greek, on June 4 and 5 this year (2021) – photos:

In English, the title of Mr. Makarios’ thesis appears as “Cloning: Social, Ethical and Theological Components”, while in Greek the version reappears: “Cloning: Therapeutic and reproductive perspectives and its possible consequences”.

However, since Mr. Makarios Griniezakis, after his enthronement as Archbishop of Australia, also holds the title of Dean at the Theological School of “Apostolos Andreou” of the Archdiocese of Australia (where our expatriates study to become clergymen or theologians), on the website of the due to the School hosts his official biography which again presents the title of his thesis in its “fixed” English version (as “Cloning: Social, Ethical and Theological Components”, although the exact translation of the original title from Greek to English is: “Cloning through the prism of Orthodox Bioethics”).

“Visiting Professor” simply with lectures?

Moreover, examining the claim of the Archbishop of Australia (as it appears in a series of his official biographies – before he even occupied the position of Assistant Professor at the Supreme Patriarchal Ecclesiastical Academy of Heraklion, Crete) that “he has been a Visiting Professor at various Universities, among which the Holy Cross School of Theology in Boston and the Medical Schools of the Universities of Crete, Thessaly and Athens”, we turned to the University of Crete for confirmation.

To our clear question about “if and when exactly (paid or not?”) was Mr. Makarios Griniezakis Visiting Professor of the School of Medicine of the University of Crete”, the Rector of the said University Professor Mr. Georgios Kontakis contented himself with answering us verbatim, in his relevant letter (prot. no. 9117/262, 21.5.2021):

“…we are aware that the doctor of the University of Crete referred to in your questions gave a limited number of lectures in a course of the School of Medicine of the University of Crete”. Avoiding specifying the time and whether the mentioned “limited number of lectures” of Mr. Makarios Griniezakis at the Medical School were paid or not. Something that lets us understand that the Archbishop of Australia, at least at the University of Crete, was not a “Visiting Professor”, as stated in his official biographies – which with his full knowledge and approval (we assume) are hosted on the official “organs of communication”/websites of the Archdiocese of Australia and elsewhere. In the other Universities, where Mr. Makarios also claims that he was a Visiting Professor, we did not dare to ask.

From a theologian …doctor?

We can only observe, based on the “evolution” of the alterations and distortions of the original title of his PhD thesis, that the Archbishop of Australia is trying to give a medical flavor to his youthful academic sense (he completed his thesis at the age of about 30). From a purely theological tone (“Cloning in the light of Orthodox Bioethics”) over time its title turns into an almost purely medical one (“Cloning: Therapeutic and reproductive perspectives and possible consequences thereof”)!

In addition, Mr. Makarios Griniezakis – although with remarkable theological studies, but without having ever attended a Medical or other “related” School – it seems that as the Archbishop of Australia he is systematically cultivating a profile as a “Scientist of the Positive Sciences” and indeed of Medicine (!), with his visits – and their corresponding promotion – to scientific laboratories in Australia, but also with special aversions of his speech in his interviews, which leave the listener/reader with the impression that he is watching a man with a clearly medical background.

Characteristic are the excerpts from an interview given by the Archbishop of Australia to the Greek Program of the Australian state radio SBS, in January 2020 (published transcribed on the Program’s website, on 23.1.2020: SBS Language | Not in the division of the Australian Archdiocese):

“…And the second and main purpose is not only to listen but I also have something to say to the children… If a child believes in Christ he will not go to drugs. I met guys, I confessed guys, as you know I was a professor at the medical school, I was inside the university…”

“…First of all let me tell you the following, I came here to Australia when the issue (of the division of the Australian Archdiocese into Metropolises) was raised and I told them “I can’t say if I don’t go to see, I can’t I give an opinion – let me use the term but because I also have a medical background I will use the term – I cannot give an opinion to the patient remotely. I have to see him, touch him, palpate him, see his clinical picture and I’ll tell you”….

What makes an Archbishop, with a completely theological background and an essentially superficial and transient contact with medical matters (through his – mainly theological in nature – doctoral thesis), present himself as a “medical scientist” is something that we, at least, cannot to explain. What is the reason that prompts him to claim that he possesses a quality that he does not actually possess?

But does this issue need to be addressed more broadly? Since Mr. Makarios Griniezakis himself (a prominent clergyman and now a university teacher in Greece and Australia) appears with the continued alteration of the title of his thesis and his exaggerated claims of misleading his students, the his counterparts in the Church, the university community and the lay world, the faithful of our Church (especially Australia), who hear or read what he says with the bluntness of a medical expert and believe him…

Given that a supreme Hierarch always functions as a moral model (especially for the young) and symbolizes the incarnation of the divine Word, who in good faith can imagine that an Archbishop might not be telling the (whole) truth about himself – despite ‘ all that in his published sermons and announcements does not fail to constantly motivate the faithful for the truth!

 

8 COMMENTS

  1. Isn’t Archbishop Makarios the other lefty “fruitcake” ( besides Met. Emanuel) who used laity money to live in expensive penthouse in Australia?
    Though he bares famous tonsured name of Cyprus’s Archbishop Makarios –
    but he’s no AB Makarios!

  2. These days when I hear these heresiarchs referred to as ‘primates’, it amuses me.

    I propose we expand this term to include Archons.

    • The Archons are members of the Parish who voluntarily contribute to sustain our churches schools and Parishes. They deserve our respect!

      • Some of them do and some do not. Those who take the title out of vanity and the need for social recognition don’t deserve much respect just because they contribute money. Their attitude is more damaging than the money they give. Why because it turns off many decent people. The Church is about the people; without the people money by itself is not enough to sustain a church.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here